Tuesday 30 October 2018

Week 7 (Microsoft Power Point and Prezi)

PERBANDINGAN ANTARA MICROSOFT POWERPOINT
&
PREZI




      Microsoft Power Point merupakan sebuah software yang terkenal digunakan oleh setiap pelajar atau sesiapa yang ingin menghasilkan slide pembentangan. Penggunaan power point ini mempunyai pelbagai kelebihan dan sangat mudah digunakan tanpa menggunakan internet. Walaupun software ini nampak mudah dan ringkas, namun kelebihan toolsnya yang ada boleh mengolah slide pembentangan dengan kreatif. Microsoft power point ini dilengkapi dengan tools seperti image import, video import, animation import, text art dan lain-lain. Antara perkara yang saya belajar melalui power point ialah cara penggunaan "hyperlink" dalam menghubungkaitkan sebuah maklumat dengan maklumat yang lain. Kebanyakan slide yang menggunakan hyperlink ini berjaya memaparkan pembentangan slide yang kemas dan sistematik, hal ini kerana penyusunan point-point yang ringkas berikut boleh disusun dengan jelas seperti laman web. Disini pembentang hanya perlu menekan point yang siap dihyperlink dengan teratur, maka perkara ini bukan hanya mempermudahkan pembentang tetapi ianya turut memudahkan penonton untuk memahami isi-isi utama yang ingin dijelaskan. Selain itu, selepas sahaja selesai penghasilan slide di dalam power point, pengguna juga boleh meneksportnya kepada format PDF. Kelebihan format ini sangat memerlukan, , kerana tiada sebarang perubahan akan berlaku sebaik sahaja ingin mencetak hasil tugasan. 

Jika dibandingkan Prezi dengan power point, prezi merupakan sebuah software yang moden dan menarik, namun cara penggunaannya perlulah menggunakan Internet. Justeru itu, penghasilan prezi boleh dimuat naik setelah prezi siap dihasilkan, namun ianya tidak dilakukan secara percuma.  Perbezaan prezi dengan power point ialah dari segi pemilihan tamplet yang ada, di dalam prezi pelbagai ciri-ciri tamplet yang sedia ada dan pengguna hanya perlu memilih dan mengisi ruang yang ingin diisi. Antaranya ialah seperi kategori Sales & Business Development, Marketing, Education and Non-Profit, HR & Training dan General. Setiap kategori ini mempunyai bermacam-macam jenis desain yang ada sama ada dari segi rajah, pie-chart, peta bulatan dan pelbagai peta i-think turut boleh didapati dalam prezi. Maka jika pengguna kesuntukkan masa untuk membentangkan sesuatu tugasan, prezi dapat menghasilkan sebuah slide dengan mudah dan cepat. Keunikkan prezi ini ialah teknik zoom in dan zoom out yang ada dalam setiap slide, perkara ini menampakkannya lebih menarik dan profesional, namun kepantasan menghasilkan prezi ini turut bergantung dengan kelajuan internet anda.




Akhir sekali, bagi pendapat saya diantara penggunaan Power point dengan Prezi mempunyai kelebihan masing-masing, yang membezakannya ialah dari segi penggunaan internet dan tanpa internet, ianya turut mengikut keselesaan dan kemampuan pengguna. Walaupun kedua-dua software ini mempunyai kelemahan masing-masing, namun dengan kreativiti yang ada pada pengguna sudah pasti boleh menghasilkan slide yang kreatif dan menarik.

Berikut merupakan contoh nota Kraf slide Prezi yang telah saya hasil

No comments:

Post a Comment

Week (Last) Animation PhotoShop

HOW TO CREATE TEXT GIF USING PHOTOSHOP Ilmu yang terakhir kami pelajari dalam kelas Seni Teknologi ini ialah cara-cara menghasilka...