Monday 15 October 2018

Week 2. Reflection MSP 3062 Seni Teknologi


Week 2 : Introduction Of " What do you understand about Technology in Art education"


INTEGRATING TECHNOLOGY IN ART CLASS
- Tuesday, 18/9/2018


       Pada minggu pertama memasuki kelas Seni Teknologi, sebuah aplikasi bernama Mentimeter telah diperkenalkan dalam sesi pembelajaran. Penggunaan aplikasi ini telah banyak memberi manfaat dalam memberi pendapat dan idea mengenai apa sahaja soalan yang diberi oleh pensyarah. Maka dengan pengenalan  pertama dalam sesi pembelajaran tersebut, kaedah ini sedikit sebanyak dapat digunakan sebagai kaedah pembelajaran suatu hari nanti.



Seperti video diatas, ini merupakan cara-cara bagi mengikuti Mentimeter yang telah dibuat terlebih dahulu dan pelajar perlulah memasuki code yang tepat.




Sebaik sahaja memasuki code tersebut, pelajar boleh menjawab soalan/ pendapat mereka mengenai soalan yang diberikan. Sebagai contoh, semasa sesi pembelajaran Seni Teknologi, kami telah menjawab soalan menggunakan mentimeter mengenai  maksud Seni Teknologi dalam pembelajaran. Oleh itu, dengan cara ini kesemua pelajar di dalam kelas dapat menilai dan mengenali mengenai perbezaan kefahaman yang lain tentang Seni Teknlogi.
Selain itu, kami turut memberi pendapat ataupun feedback dalam  satu ke dua ayat bagi mengetahui kesan pada diri seseorang mengenai pembelajaran tersebut.



Selain daripada aplikasi Mentimeter, berikut merupakan penggunaan teknologi yang percuma dan boleh digunakan bagi setiap pelajar dalam pembelajaran mereka. Gambar diatas membahagikan pengguaan teknologi kepada 3 bahagian. Iaitu dari segi presentation, Video Production dan Sharing Tools. Setiap aplikasi ini sangat berkesan jika diguna dalam sesi pembelajaran. 

 Akhir sekali, dalam sesi  kelas Seni teknologi minggu ke-2 ini, kami telah didedahkan mengenai kelebihan teknologi dalam pembelajaran. Perkara ini turut memberi banyak  ilmu yang baru dipelajari dan membantu kami sebagai bakal guru untuk memanfaatkannya sebagai alat bantu mengajar. Aplikasi ini justeru dapat digunakan oleh semua pihak kerana kebanyakan aplikasi ini adalah percuma. Namun begitu, kekurangan bagi aplikasi ini ialah dari segi sumber internet yang amat diperlukan dalam beberapa aplikasi.  

No comments:

Post a Comment

Week (Last) Animation PhotoShop

HOW TO CREATE TEXT GIF USING PHOTOSHOP Ilmu yang terakhir kami pelajari dalam kelas Seni Teknologi ini ialah cara-cara menghasilka...