Saturday 20 October 2018

Week 3. ( Knowledge Of Powtoon)

Week 3: Integrating Technology In Art Class


"How to Create a Video animation from Powtoon"

Tuesday, 25/9/2018


Pada minggu ke-3 , kami telah mempelajari sebuah kaedah yang menarik dalam pembentangan, iaitu Powtoon. Powtoon merupakan aplikasi pembuatan video dalam bentuk animasi, ciri-cirinya hampir serupa seperti penghasilan slide di dalam Powerpoint. Namun begitu, powtoon mempunyai pelbagai pilihan dan design yang kreatif dan moden. 

Semasa sesi pembelajaran minggu ke-3, ini merupakan kali pertama saya menghasilkan sebuah video menggunakan powtoon. Pensyarah telah memperkenalkan kami dengan pelbagai cara-cara dalam menghasilkan video. Maka bagi tugasan pertama kami dalam kelas Seni Teknologi ialah dengan menghasilkan dua buah video dari Powtoon bertajuk "Introducing Myself" dan " Nota Seni Visual".

Dalam pengalaman saya menghasilkan video ini, saya dapat mempelajari kaedah baharu dalam menarik perhatian penonton semasa membentangkan kerja tugasan. Penggunaan Powtoon ini mempunyai pelagai kelebihan yang unik dan menyeronokan. Disamping itu, jika dibandingkan dengan kaedah penghasilan slide powerpoint, pembentangan hanyalah sekadar pancaran imej dan huruf. Namun begitu, dengan menggunakan powtoon , saya boleh menghasilkan satu penceritaan animasi dengan gabungan imej, video dan pelbagai pilihan kartoon animasi yang ada.




TUGASAN 1: "Introducing Myself"


Berikut merupakan tugasan video saya yang pertama dihasilkan, pengalaman saya dalam menghasilkan video ini dapat memberikan banyak ilmu yang baru mengenai penggunaan Powtoon. Justeru itu, sebagai bakal pendidik, kaedah ini boleh membantu saya untuk menggunakannya sebagai alat bantu mengajar semasa di dalam pembelajaran. Bahkan saya yakin, penggunaan Powtoon ini dapat menarik minat murid-murid untuk belajar dan bersemangat dalam mengetahui pembelajaran lebih lanjut.




TUGASAN 2: " Nota Pendidikan Seni Visual"

Video seterusnya merupakan penghasilan nota di dalam pendidikan  seni visual. Tajuk yang saya pilih ialah dibawah bidang Bahasa seni Visual iaitu Irama dan Pergerakan. Video ini mengandungi 29 slide dan durasi masa selama 3:04 minit. Pengalaman saya dalam menghasilkan video ini telah banyak membantu saya memahami cara penggunaan powtoon dengan lebih mendalam. Disamping itu, dengan adanya nota animasi ini, sudah pasti dapat menarik perhatian murid-murid untuk belajar, justeru dapat menghasilkan suasana bilik kelas yang aktif dan tidak membosankan. Maka ilmu ini cukup banyak membantu saya dalam memahami dan mengaplikasikan kaedah baharu ini dalam apa jua situasi yang saya akan hadapi seperti untuk pembentangan dan pembelajaran PdPc suatu hari nanti.






No comments:

Post a Comment

Week (Last) Animation PhotoShop

HOW TO CREATE TEXT GIF USING PHOTOSHOP Ilmu yang terakhir kami pelajari dalam kelas Seni Teknologi ini ialah cara-cara menghasilka...