Tuesday 23 October 2018

Week 5. Scratch Primary Lesson 1

Tugasan 4: Scratch ( Lesson 1) The Cat


Scratch adalah sejenis program yang boleh menghasilkan sebuah penceritaan  animasi dan game. Pada masa yang sama, penghasilan scratch ini dapat mencipta sebuah video jalan penceritaan dengan menggunakan  karakter karton yang ada. Semasa proses awal pembelajaran ini, saya kurang memahami cara menghasilkannya kerana terlalu banyak langkah yang perlu dipelajari. Namun setelah menghasilkan asas pergerakan animasi ini, sedikit banyak dapat memahaminya. Mengikut kefahaman saya, program ini mempunyai banyak kelebihan untuk menghasil permainan teknologi mengikut cita rasa sendiri.

Seterusnya, aplikasi ini dapat diakses secara percuma samaada menggunakan kaedah online mahupun offline. Oleh itu, ini antara satu manfaatnya dimana kesemua pengguna boleh menghasilkan permainan secara percuma tanpa sekatan. Selain itu, Scratch ini bukan sekadar untuk menghasilkan permainan dan animasi, justeru itu kami turut dapat mencipta sebuah kartoon menggunakan bentuk dan rupa yang ada. Jika dilihat cara penggunaan aplikasi Scratch, sudah semestinya nampak sukar dan rumit, oleh itu saya menggunakan nota yang diberi oleh pensyarah sebagai rujukan. Disamping itu, saya turut merujuk Youtube dan Google mengenai langkah-langkah menghasilkan sebuah permainan dan penceritaan yang lebih menarik.

Sepanjang pembelajaran Seni Teknologi semester ini, saya sangat teruja mengenai aplikasi Scratch berbanding dengan apikasi yang lain kerana dapat peluang mempelajari cara-cara mencipta sebuah game yang pernah kita main sebelum ini. Selain itu, kami juga dapat membuat jalan cerita daripada konteks yang timbul pada imej visual tersebut. Penghasilan benda ini memang mengambil waktu yang lama bagi saya kerana perlu mengeksplorasi perkara yang tidak pernah dipelajari sebelum ini. Tetapi benda ini sudah semestinya dapat membantu seorang guru menggunakannya sebagai alat bahan bantu mengajar, dengan itu murid-murid akan lebih berminat untuk belajar dan melahirkan suasana yang aktif.



Week 6 (Shark Attack Game)

16/10/2018

Tugasan 5: Scratch (Game Shark Do do do)

Pada minggu ke-6, kami telah mempelajari aplikasi Scratch dengan lebih mendalam. Semasa sesi kelas tersebut sebuah permainan Game Shark telah dihasilkan dengan mengikut langkah-langkah yang telah diajar oleh pensyarah kami. Di dalam game ini, terdapat pelbagai karakter animasi yang digunakan, dan watak utamanya ialah seekor Shark. Bagi menggerakkan sejenis animasi ini, kami perlu membuat langkah-langkah dan arahan yang betul dan tersusun agar permainan berjalan dengan lancar dan sempurna.



Berikut merupakan contoh langkah-langkah yang telah dibuat semasa di dalam kelas, di dalam game ini, saya menggunakan 9 jenis karakter. Kesemua karakter mempunyai Point (markah) masing-masing bagi mengambarkan perbezaannya. Semasa mencipta game ini, saya dapat mengenali jenis-jenis arahan yang perlu digunakan, disamping itu aplikasi ini turut dapat menggunakan effect muzik agar permainan nampak menarik. 









No comments:

Post a Comment

Week (Last) Animation PhotoShop

HOW TO CREATE TEXT GIF USING PHOTOSHOP Ilmu yang terakhir kami pelajari dalam kelas Seni Teknologi ini ialah cara-cara menghasilka...